Dziecko trzyletnie:
- rozumie co do niego mówimy jeśli odnosi się to do jego wcześniejszych doświadczeń;
- posługuje się prostymi zdaniami;
- upraszcza grupy spółgłoskowe w nagłosie
i śródgłosie wyrazu, brak wyraźnych końcówek w wyrazach; - zadaje pytania związane z najbliższym otoczeniem;
- wykonuje proste polecenia;
- potrafi powiedzieć jak się nazywa, wskazać zabawkę, a także części twarzy i ciała;
- potrafi wypowiedzieć wiele głosek w izolacji
i pod dyktando, jednak w mowie spontanicznej są one zamieniane na łatwiejsze pod względem artykulacyjnym; - stara się prawidłowo wymawiać głoski s, z, c, dz chociaż mogą one być jeszcze realizowane jako ś, ź, ć, dź ;
- głoski sz, ż, cz, dż realizowane są jako ś, ź, ć, dź bądź s, z, c, dz ;
- głoska r może być wymawiana jako l bądź j ;