środa, 20 lutego 2013

3-LATEK

Dziecko trzyletnie:
  • rozumie co do niego mówimy jeśli odnosi się to do jego wcześniejszych doświadczeń;
  • posługuje się prostymi zdaniami;
  • upraszcza grupy spółgłoskowe w nagłosie
    i śródgłosie wyrazu, brak wyraźnych końcówek w wyrazach;
  • zadaje pytania związane z najbliższym otoczeniem;
  • wykonuje proste polecenia;
  • potrafi powiedzieć jak się nazywa, wskazać zabawkę, a także części twarzy i ciała;
  • potrafi wypowiedzieć wiele głosek w izolacji
    i pod dyktando, jednak w mowie spontanicznej są one zamieniane na łatwiejsze pod względem artykulacyjnym;
  • stara się prawidłowo wymawiać głoski  s, z, c, dz  chociaż mogą one być jeszcze realizowane jako ś, ź, ć, dź ;
  • głoski  sz, ż, cz, dż  realizowane są jako  ś, ź, ć, dź   bądź  s, z, c, dz  ;
  • głoska  r  może być wymawiana jako    bądź   j  ;