środa, 20 lutego 2013

4-LATEK

    Dziecko czteroletnie:
  • rozumie i wykonuje polecenia, również te bardziej skomplikowane;
  • posługuje się zdaniami rozwiniętymi;
  • rozróżnia i nazywa kolory;
  • zadaje mnóstwo pytań związanych z najbliższym otoczeniem;
  • lubi "czytać bajeczki" - często zna ich fragmenty na pamięć;
  • potrafi mówić o przyszłości i przeszłości;
  • grupy spółgłoskowe brzmią lepiej, jednak nadal mogą być upraszczane;
  • stara się mówić poprawnie, choć w jego wypowiedziach jest nadal dużo form niegramatycznych;
  • mówi dużo, opowiada, dzieli się wrażeniami, a gdy ma kłopoty z doborem słownictwa tworzy własne wyrazy;
  • wymowa staje się dokładniejsza: utrwalają się głoski s, z, c, dz; pojawia się głoska r , choć opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić;