środa, 13 marca 2013

SŁUCH FONEMATYCZNY (fonemowy)


ZABURZENIE SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

Słuch fonematyczny jest to zdolność rozróżniania fonemów, czyli dźwięków mowy ludzkiej.
Dziecko z zaburzonym słuchem fonematycznym dobrze słyszy słowa, lecz nie potrafi różnicować pojedynczych dźwięków lub złożyć ich w całość.
W wypadku zaburzeń słuchu fonemowego dziecko natrafia już na problemy w komunikowaniu się ze względu na błędną percepcję i produkcję poszczególnych słów, ale także zaczyna odnosić niepowodzenia związane z nauką czytania i pisania.

  Zaburzenia słuchu fonematycznego utrudniają rozumienie mowy i są przyczyną:
 
-  wadliwej realizacji głosek (opuszcza, przestawia lub dodaje różne głoski, sylaby), powodującej trudności w czytaniu (uporczywe literowanie) i pisaniu ze słuchu dłuższych wyrazów, zniekształcanie wyrazów w dyktandzie – nieprawidłowo wykształcony słuch fonematyczny jest jedną z przyczyn dysleksji;
-  trudności w rozumieniu złożonych instrukcji i poleceń słownych;
-  trudności w zapamiętywaniu, powtarzaniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań;
-  trudności w tworzeniu zdań i opowiadań, ubogiego zasobu słów, występowania agramatyzmów, prymitywnych, prostych zdań w opowiadaniu;
-  trudności w pisowni wyrazów ze zmiękczeniami, kłopoty z różnicowaniem j - i, opuszczanie wyrazów, końcówek wyrazów, zamiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne, syczących głosek na szumiące;
-  trudności w zapamiętywaniu ciągów słownych, np. dni tygodnia, nazw miesięcy oraz treści wierszy i piosenek, a także trudności w nauce tabliczki mnożenia;
-  trudności w zapamiętaniu, powtórzeniu trudnych wyrazów i dłuższych zdań;
opóźnionego rozwoju mowy i wad wymowy. Dziecko dobrze słyszy słowa, lecz w ciągu mownym nie potrafi rozróżnić pojedynczych dźwięków, lub złożyć je w całość dźwiękową.
-  trudności w różnicowaniu dźwięków mowy (głównie tych o podobnym brzmieniu) i określeniu ich położenia w wyrazie (na początku, na końcu, w środku);
-  trudności z rozróżnianiem tzw. paronimów, czyli słów różniących się jedną głoską ;
   problemów z dokonywaniem analizy sylabowej i głoskowej wyrazów;
-  trudności w syntetyzowaniu (scalaniu) sylab i głosek w wyrazie;
    problemów w pisaniu, zwłaszcza z dwuznakami, spółgłoskami miękkimi, dźwięcznymi   i bezdźwięcznymi;
-   trudności w nauce języka obcego