środa, 13 marca 2013

JAK ROZWIJAĆ SŁUCH FONEMOWY

Słuch fonemowy to jedna z kluczowych umiejętności umożliwiających naukę czytania i pisania. Należy ją w dzieciach rozwijać, by ułatwić im trudną drogę od litery, poprzez sylaby, do wyrazów i słów. 
Warto rozwijać w dziecku słuch fonemowy!

Dzieci uczęszczające do przedszkoli uczestniczą w wielu zadaniach, zabawach, które mają na celu rozwój właśnie tej umiejętności. Oto kilka prostych zadań, które rodzice mogą wykonać ze swoim przedszkolakiem w domu.

Ile słów ma zdanie - ma to wpływ na słuch fonemowy?

Może wydawać Ci się to dziwne, ale dzieci nie zawsze mają świadomość ilości wypowiadanych słów. Mówią całymi zdaniami, ale nie zawsze są w stanie wyodrębnić poszczególne wyrazy. Dlatego zacznij zabawę od prostego zdania, np.: „Kot pije mleko.” Dziecko niech klaśnie lub podskoczy przy każdym wyrazie lub ułoży tyle klocków ile słów usłyszało.
Potem możecie wspólnie rozwijać zdanie: A teraz dodamy do tego zdania słowo „smaczne” – powiedz do dziecka, i zapytaj: Czy może być takie zdanie: „Smaczne kot pije mleko”? To ćwiczenie uczy też wyczucia językowego.

Rymy - także rozwijają słuch fonemowy!

Nieoceniona jest wartość wierszyków dla dzieci szczególnie tych, które się rymują. Kiedy Twój przedszkolak pomaga Ci w kuchni, możecie pobawić się tak – znajdź rym do ... i pokaż dziecku pietruszkę. Przykładowe rymy: pietruszka – gruszka, ogórek – mundurek, marchewka – rzodkiewka, sałata – łata, itp.

Sylaby - pomocne przy rozwoju słuchu fonemowego

Do worka włóżcie dużo zabawek – losuj je z dzieckiem na zmianę. Kiedy wylosujesz zabawkę – nie wyjmuj jej od razu z worka, tylko powiedz jej nazwę dzieląc ją na sylaby, np. klo – cek, zadaniem dziecka jest odgadnąć jaką zabawkę wylosowałeś. Wbrew pozorom nie dla wszystkich dzieci jest to łatwe. Kiedy dziecko wylosuje zabawkę – powinno zrobić to co Ty.

Kraina liter - jak pomóc rozwijać dziecku słuch fonemowy

Wybierz jedną literę lub sylabę i staraj się powiedzieć jak najwięcej wyrazów zaczynających się na nią. Za każdym razem, gdy dziecko usłyszy wskazaną literę/sylabę powinno klasnąć, podskoczyć lub wykonać inny umówiony gest.