ĆWICZENIA
SŁUCHOWE
CELE:
1. Utożsamianie i różnicowanie dźwięków mowy.
2. Uwrażliwienie na pełne rozumienie wypowiedzi słownych.
3. Koncentracja dziecka na wymawiane dźwięki, która pomoże w
opanowaniu poprawności artykulacyjnej.
4. Rozpoznanie wymawianych wyrazów, sylab, dźwięków.
5. Utrwalenie położenia narządów artykulacyjnych przy realizacji
odpowiednich głosek (s,z,c,dz, ś,ź,ć,dź, sz,cz, ż,dż,l,r)
6. Wdrażanie u dziecka starannej wymowy w stopniu jak najlepszym.
7. Opanowanie różnic w wymowie głosek syczących i szumiących.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ:
1. Różnicowanie wyrazów. Zadaniem dziecka będzie wskazanie
odpowiedniego obrazka zgodnie z wypowiadanym przez nas poleceniem.
Nazwy przedmiotów, osób, sytuacji są podobne brzmieniem. Najpierw
dziecko poznaje obrazki, potem dajemy polecenie „Pokaż, gdzie jest
kasza-kasa, kasza-kasza.
Propozycje
zestawu obrazków:
Wąż-wąs, liski-liszki,
zebra-żebra, piece-piecze, tacka-taczka, taczka-kaczka,
nos-noc,zuch-duch, półka- bułka, murek-Burek, mecz- miecz, kury
-góry.
1. Różnicowanie głosek
s:z. Do wykorzystania
potrzebny będzie obrazek lub zabawka przedstawiająca muchę i węża.
Uwagę dziecka koncentrujemy na dźwiękach wydawanych przez
węża(sssssss) i muchę (zzzzzzz).
Dziecko
zamyka oczy. Pytamy: „Kto nadchodzi? Kogo słychać muchę czy
węża?” Dziecko odkrywa oczy, wskazuje zabawkę i próbuje
naśladować głosy ww zwierząt.
2. Różnicowanie innych dźwięków mowy.
Różnicowanie innych par dźwięków np.: s:c, z:dz, sz : cz,
rz:dż, s:sz, z:ż, c:cz, r:l, s:ś.
3. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu,
np. „Tata ma wąsy. To maki Tomka.” Pytamy: ile słów jest w
zdaniu? Powiedz wyraz pierwszy i ostatni.
4. Wyróżnianie sylab w wyrazie
– rozpoznawanie sylab po ilości wyklaskiwanych lub ułożonych z
klocków sylab.
5. Zabawa w kończenie słów-
podajemy I sylabę, np. ko- i eksponujemy obrazek „korale”,
dziecko dopowiada brakujące części wyrazu.
6. Wyróżnianie głosek w wyrazie
– najpierw samogłosek na początku w środku i na końcu wyrazu,
potem w tej samej kolejności spółgłosek.
7. Wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się
na daną głoskę np. b
-butelka, buty.
8. Synteza podanych głosek
w wyrazie z jednoczesnym wskazaniem obrazka.
9. Wybieranie z
wypowiedzianego zdania wyrazu zawierającego daną głoskę,
np. „Mama gotuje obiad”- gdzie ukrywa się głoska „t”.
10. Rozróżnianie
mowy prawidłowej od nieprawidłowej,
np. dziecko klaszcze , gdy usłyszy błąd: safa, kosyk, masyna.
11. Zabawa w echo- z pewnej
odległości podajemy dziecku dźwięk lub zestaw dźwięków(sylab,
wyrazów). Dziecko jest naszym echem. Potem zmieniamy role.