niedziela, 1 grudnia 2013

DLA NAUCZYCIELI C.D.

ĆWICZENIA  SŁUCHOWE

CELE:
1. Utożsamianie i różnicowanie dźwięków mowy.
2. Uwrażliwienie na pełne rozumienie wypowiedzi słownych.
3. Koncentracja dziecka na wymawiane dźwięki, która pomoże w opanowaniu poprawności artykulacyjnej.
4. Rozpoznanie wymawianych wyrazów, sylab, dźwięków.
5. Utrwalenie położenia narządów artykulacyjnych przy realizacji odpowiednich głosek (s,z,c,dz, ś,ź,ć,dź, sz,cz, ż,dż,l,r)
6. Wdrażanie u dziecka starannej wymowy w stopniu jak najlepszym.
7. Opanowanie różnic w wymowie głosek syczących i szumiących.

         PRZYKŁADY ĆWICZEŃ:
1. Różnicowanie wyrazów. Zadaniem dziecka będzie wskazanie odpowiedniego obrazka zgodnie z wypowiadanym przez nas poleceniem. Nazwy przedmiotów, osób, sytuacji są podobne brzmieniem. Najpierw dziecko poznaje obrazki, potem dajemy polecenie „Pokaż, gdzie jest kasza-kasa, kasza-kasza.
    
  Propozycje zestawu obrazków:
 Wąż-wąs, liski-liszki, zebra-żebra, piece-piecze, tacka-taczka, taczka-kaczka, nos-noc,zuch-duch, półka- bułka, murek-Burek, mecz- miecz, kury -góry.
1. Różnicowanie głosek s:z. Do wykorzystania potrzebny będzie obrazek lub zabawka przedstawiająca muchę i węża. Uwagę dziecka koncentrujemy na dźwiękach wydawanych przez węża(sssssss) i muchę (zzzzzzz).
Dziecko zamyka oczy. Pytamy: „Kto nadchodzi? Kogo słychać muchę czy węża?” Dziecko odkrywa oczy, wskazuje zabawkę i próbuje naśladować głosy ww zwierząt.
2. Różnicowanie innych dźwięków mowy. Różnicowanie innych par dźwięków np.: s:c, z:dz, sz : cz,  rz:dż, s:sz, z:ż, c:cz, r:l, s:ś.
3. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu, np. „Tata ma wąsy. To maki Tomka.” Pytamy: ile słów jest w zdaniu? Powiedz wyraz pierwszy i ostatni.
4. Wyróżnianie sylab w wyrazie – rozpoznawanie sylab po ilości wyklaskiwanych lub ułożonych z klocków sylab.
5. Zabawa w kończenie słów- podajemy I sylabę, np. ko- i eksponujemy obrazek „korale”, dziecko dopowiada brakujące części wyrazu.
6. Wyróżnianie głosek w wyrazie – najpierw samogłosek na początku w środku i na końcu wyrazu, potem w tej samej kolejności spółgłosek.
7. Wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się na daną głoskę np. b -butelka, buty.
8. Synteza podanych głosek w wyrazie z jednoczesnym wskazaniem obrazka.
9. Wybieranie z wypowiedzianego zdania wyrazu zawierającego daną głoskę, np. „Mama gotuje obiad”- gdzie ukrywa się głoska „t”.
10. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej, np. dziecko klaszcze , gdy usłyszy błąd: safa, kosyk, masyna.

11Zabawa w echo- z pewnej odległości podajemy dziecku dźwięk lub zestaw dźwięków(sylab, wyrazów). Dziecko jest naszym echem. Potem  zmieniamy role.