sobota, 16 listopada 2013

DLA NAUCZYCIELI C.D.

II ĆWICZENIA GŁOSOWE
   CELE:
1.      Prawidłowe wydobycie głosu do uzyskania efektu dźwiękowego w jamie ustnej.

2.      Rozluźnienie mięśni krtani i aparatu artykulacyjnego.

3.      Wybrzmiewanie głosu na maskę czyli podniebienie twarde, zęby, wargi.
PRZYKŁADY  ĆWICZEŃ
1.      Zabawa w  „Misie”, które budzą się na wiosnę. Proponujemy pozycję leżącą :
-       
  Misie śpią, oddychają nosem (wdech i wydech przez  nos).
-       
  Misie budzą się, ziewają ( wdech i wydech przez usta ).
-       
  Misie wdychają powietrze ustami, zamykają usta i mruczą-mmmmmm

2.      Wybrzmiewanie  głosu na maskę. W pozycji leżącej wymawianie połączeń

mmmmaaaa,mmmmoooo,mmmmmuuuuu w taki sposób, aby a, o, u słychać było wyraźnie, aby dźwięki „brzmiały na ustach”.

3.      Misie cieszą się z nadejścia wiosny. Zanim wstaną zaczynają śpiewać: a, o, u, e, y, i-najpierw pojedyncze samogłoski, potem przedłużają dźwięki.


4.      Zabawa  w „Echo”. Dzieci  wołają poszczególne głoski, a jednocześnie powtarzają je ciszej, tak jak to robi echo, np. a(głośno)-a( cicho)

piątek, 15 listopada 2013

DLA NAUCZYCIELI

Ćwiczenia logopedyczne dla nauczycieli do wykorzystania w czasie jednostki lekcyjnej

PRZYKŁADOWE ZESTAWY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

I  ĆWICZENIA ODDECHOWE

CELE:

-         pogłębianie oddechu,
-         rozruszanie przepony,
-         wyrabianie umiejętności pełnego i szybkiego wdechu i wydłużanie fazy wydechowej,
-         mówienie na wydechu,
-         dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi.

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
1.      Robimy krótki wdech przez nos i długi wydech ustami.

2.      Proponujemy dziecku zabawę „Spacer na łące”. Dziecko wyobraża sobie, że jest na łące. Podchodzi do każdego kwiatka i wącha go- wciąga powietrze nosem, zatrzymuje wdech(żeby zapamiętać piękny zapach) i wypuszcza powietrze nosem.

3.      Zabawa „Huśtanie misia na brzuchu”. Prezentujemy ćwiczenie: leżymy na plecach, na brzuchu umieszczamy książkę, a na niej siedzi miś. Robimy wdech i brzuch uwypukla się; wydech i brzuch opada.

4.      Łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi. Wdech wykonujemy z jednoczesnym podniesieniem rąk; wydech połączony z powolnym krzyżowaniem rąk z przodu lub opuszczaniem w dół.

5.      Wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu.

6.      Zdmuchiwanie kartki papieru z gładkiej powierzchni.

7.      Zabawy ze słomką- przenoszenie kawałków styropianu do kubeczka, dmuchanie na styropian słomką.

8.      Wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę.

9.      Dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki.

10.  Gra na organkach, trąbce, gwizdku.