poniedziałek, 29 kwietnia 2013

BAJKA LOGOPEDYCZNA


Ø      KSIĘŻNICZKA RÓŻYCZKA
1.      Usprawnianie artykulatorów
Idziemy w odwiedziny do królewny Różyczki.
a) ćwiczenia języka
Księżniczka każdego ranka rozpoczyna swój dzień od porannej gimnastyki i smacznego śniadania. Różyczce tak bardzo smakowało , że aż się oblizuje (oblizujemy górną, a później dolną wargę), patrzy do lustra i cóż to, czubek nosa i broda są brudne z czekolady, która była na pysznych kanapkach (wysuwamy jak najdalej język i staramy dotknąć się najpierw czubka nosa, a później brody). Ponieważ ciągle czuła smak pysznego śniadanka postanowiła zlizać czekoladę z policzków i zębów (masujemy językiem policzki od wewnętrznej strony i oblizujemy górne i dolne zęby). Na koniec postanowiła zadbać również o podniebienie i zlizać resztki czekolady (otwieramy buzię i masujemy językiem podniebienie).
b) ćwiczenia żuchwy
Różyczka bardzo zmęczyła się podczas posiłku i ziewnęła (pokażcie jak ziewa księżniczka). Aby odpocząć postanowiła wyjść do ogrodu. Jedząc swoje ulubione „żelki” poszła zaczerpnąć świeżego powietrza (pokażcie jak Różyczka zjada swoje „żelki” – przeżuwa).
c) ćwiczenia warg
Wychodząc z zamku posłała całuska swoim rodzicom (spróbujcie posłać całuski cmokając), uśmiechnęła się do swojej niani (spróbujcie odciągać od siebie i zbliżać do siebie kąciki ust), zdmuchnęła płomień palącej się lampki naftowej, stojącej w halu i wybiegła na ogród (dmuchamy w płomień lampki).
2.      Ćwiczenia oddechowe
Teraz razem z księżniczką Różyczką będziemy spacerować po ogrodzie i obserwować co się tam dzieje.
Różyczka stanęła pośrodku rozmaitych kwiatów i zaczęła oddychać świeżym powietrzem (nabierzcie powietrze nosem i wypuście go ustami. Spróbujcie zrobić to samo tylko z jednoczesnym unoszeniem rąk podczas wdechu i opuszczaniem rąk podczas wydechu). Później przysłuchiwała się muzyce świerszcza, który cykał w trawie (powtarzamy cykanie świerszcza: cyk,  cyk,  cyk........). nagle usłyszała szum płynącego niedaleko strumyka. Im bliżej była strumyka, tym szum był głośniejszy (spróbujcie na wydechu wymawiać głoskę : sssssss..., raz ciszej raz głośniej).

3.      Ćwiczenia słuchu fonemowego
Różyczka nachyliła się nad strumykiem i wtedy niespodziewanie ukąsił ją wąż. Królewna zadrżała i upadła na ziemię zamieniając się w żabkę. Wskoczyła do strumyka i przyglądała się jak cały dwór jej szuka.
Zapraszam was do marszu, biegu i podskoku:
-          kiedy usłyszycie bębenek , będziecie naśladować maszerującą straż dworską, która wyrusza na poszukiwanie księżniczki,
-          gdy usłyszycie grzechotkę, będziecie naśladować zmartwionych i biegających po zamku rodziców,
-          natomiast, gdy usłyszycie moje klaskanie, będziecie naśladować skaczącą księżniczkę – żabkę, która za wszelką cenę chce powiedzieć, że jest obok szukającego jej dworu.

4.      Ćwiczenia artykulacyjne
 Niedaleko zamku przejeżdżał książę, który usłyszał o tym co się stało i postanowił odnaleźć księżniczkę. Zajechał do bram zamku na koniu (spróbujcie naśladować stukot kopyt konia), szukał Różyczki po całym ogrodzie, aż nagle usłyszał żałosne kumkanie żabki (spróbujcie naśladować kumkanie żabki). Wziął ją na ręce i pocałował (naśladujemy cmokanie). Wtedy czar prysnął i przed królewiczem stanęła księżniczka. Była tak szczęśliwa, że nie mogła przestać się śmiać (pokażcie jak śmieje się księżniczka: ha, ha, ha...)
Wkrótce na zamku odbyło się wesele i wszyscy żyli długo i szczęśliwie.

ZABAWA USPRAWNIAJĄCA NARZĄDY MOWY


o        "Dzień dobry zwierzątka"
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego) , a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!!
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).
Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).
W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi.
Krowa zaryczała - muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).


wtorek, 9 kwietnia 2013

WYRAZY Z GŁOSKĄ R

Wyrazy do utrwalania prawidłowej wymowy głoski r:

R:
Trawa, trapez, tramwaj, trampki, troje, truskawka, trudny, trójkąt, treść, trasa, trochę;
Drabina, drapieżnik, drops, droga, drugi, drużyna, drukarnia, drewno, drewniaki, dres;
Praca, prababcia, prasowanie, prawda, prąd, prezent, prędko, pryszcz, produkt, prośba;
Brat, brama, broda, broszka, brokuły, brąz, brudas, brudnopis, bryczka, bryła;
Mrok, mrowisko, mróz, mruganie;
Frania, fragment, fruwanie, frytki;
Wracać, wrona, wróg, wróżka, wreszcie, wręczyć;
Kraków, kraj, krawat, krawiec, krowa, krosta, kromka, krokus, krupnik, krótki, kreda;
Grażyna, grabie, grosz, groch, gromada, grupa, gruszka, grudzień, grypa, grymas;
Mur, bór, chór, smar, katar, aktor, autor, pomidor, ser, monter, numer, cukier, puder;
Para, kara, koronka, skorupa, piorun, wtorek, dziura, pióro, cerata, żyrafa, chmura;
Armata, artysta, karp, sarna, tort, serce, narty, herbata, kurtka, tygrys, wiewiórka;
Rak, rama, radio, rosa, robak, rumak, róża, rumianek, rebus, reszta, recepta, rysunek;
Reportaż, rabarbar, renifer, traktor, kariera, portret, prezenter, garnitur, rower;

WYRAZY Z GŁOSKAMI S, Z, C, DZ

Wyrazy do utrwalania prawidłowej wymowy głosek szeregu syczącego:

S:
Sygnał, sylaba, Sylwia, sekunda, samochód, samolot, sanki, sowa, sobota, suwak;
Misa, piesek, mięso, klasa, basen, osoba, piosenka, fusy, pląsy, wąsy, klasówka;
Napis, długopis, pies, hałas, ananas, głos, bigos, autobus, kaktus, plus, minus, globus;
Schody, sklep, skakanka, słowo, słonko, słoik, spodnie, stopa, stół, stajnia, studnia;
Laska, maska, deska, miska, ognisko, masło, wiosna, miasto, usta, kapusta, most, list;

Z:
Zygmunt, zegar, zero, zespół, zęby, zamek, zabawa, zawody, zagadka, zasłona, zupa;
Pyzy, fryzura, lizak, prezent, język, waza, gazeta, koza, muzyka, ogryzek, węzełek;
Zdanie, zbójnik, zdrowie, zlew, złoto, znak, zmywak, zmiotka, znamię;
Wzór, wzrok, łza, gwiazda, gniazdo, gwizdek, rozmowa, bielizna, fantazja, egzamin;

C:
Cyrk, cynamon, cytryna, cebula, cegła, cena, cerata, centrum, cud, cukier, córka;
Tablica, piwnica, kaplica, rodzice, miednica, plecak, recepta, ręce, owoce, motocykl;
Chłopiec, palec, koniec, lipiec, widelec, hamulec, makowiec, krawiec, koc, pomoc;
Słońce, lekcja, wakacje, koncert, owca, policja, dziecko, klocki, nocleg, ptactwo;

DZ:
Koledzy, kukurydza, ogrodzenie, rodzynki, pieniądze, wędzonka, pędzel, dzwonek;

WYRAZY Z GŁOSKAMI SZ, RZ(Ż), CZ, DŻ

Wyrazy do utrwalania prawidłowej wymowy głosek szeregu szumiącego:

SZ
Szum, szopa, szafa, szachy, szabla, szalik, szyba, szynka, szyja, szelki, szypułka;
Uszy, paluszek, koszula, poszewka, kasza, maszyna, ptaszek, wujaszek, kieszeń;
Kapelusz, Mateusz, kosz, gulasz, Łukasz, mysz, tusz, klosz, plusz;
Szpada, szpital, szkoła, szpilka, szpadel, szkoda, szklanka, szkło, szkielet, szmatka;
Podeszwa, myszka, biszkopt, puszka, mieszkanie, kasztan, poduszka, większy, lepszy;

RZ (Ż)
Żółw, żółtko, żona, rzodkiewka, żołędzie, żaba, żagiel, żakiet, żyła, żyletka, rzeka;
Burza, kałuża, morze, porządek, kożuch, Książe, plaża, warzywa, jarzębina, węże;
Grzmot, brzuch, łyżwy, olbrzym, grzyby, brzeg, grzebień, wrzesień, grzbiet, grzywka;

CZ
Czubek, czajnik, czoło, czosnek, czytanka, czas, czajka, czapka, Czechy, czekolada;
Uczeń, wnuczek, oczy, boczek, smoczek, pączek, życzenie, znaczek, naczynie;
Klucz, smycz, płacz, spinacz, bogacz, puchacz, królewicz, miecz, mlecz, rzecz;
Czkawka, człowiek, kaczka, mleczko, laleczka, bułeczka, nożyczki, słonecznik;

SZCZ
Szczupak, szczupły, szczotka, szczygieł, szczypawka, szczaw, szczepienie, Szczecin;
Puszcza, paszcza, deszczówka, jeszcze, leszcze, mieszczuch, piszczałka;
Tłuszcz, bluszcz, płaszcz, gąszcz, deszcz, leszcz, kleszcz, pszczoła.

poniedziałek, 8 kwietnia 2013

PUBLIKACJA




 http://iledzisiaj.pl/index.php/poradnia-psychologiczno-pedagogiczna-radzyn/3908-troszke-o-rozwoju-mowy.html